Jeg trodde det var innlysende at jeg ikke ønsket produkter fra dere da jeg høflig avslo et tilbud og deretter spurte hvordan dere hadde fått tak i min e-postadresse. Jeg lover at babyverden.no fra nå av kun leses anonymt av meg, da aktiv deltagelse tydeligvis kommer med liten skrift og påfølgende "telefonterror". Da jeg svarte deres fjerde henvendelse per telefon med at jeg ikke tidligere har vært medlem av Goboken, som dere påstod, og at jeg fortsatt ikke var interessert i deres produkter, trodde jeg det var klart og tydelig at jeg ikke ønsket å bli kontaktet flere ganger.
At dere nå har begynt å sende brosjyrer med hurtigsvarspremier til min arbeidsplass, med mitt navn påført og med få ukers mellomrom, virker kanskje litt i overkant ivrig? Jeg er helt sikker på at adressen til min arbeidsplass ikke var en del av infoen jeg delte med dere da jeg registrerte meg på babyverden. Det er også litt pinlig for en arbeidende rocker med et image å ta vare på å få brosjyrer med bilder av tøykaniner og annet sukkersøtt babyutstyr til et sted der nagler og sort, fett hår er statussymboler, Gobokens glansbilde er ikke forenelig med rockens opprør mot det etablerte. Om Gobokens var en låt ville den blitt fremført på dansebandgalla og/eller allsang på grensen, om og om igjen uten innlevelse.
Ikke akkurat rock n`roll. |
Gobokens ansikt utad, Marius, følger med hver henvendelse elektronisk og som vedlegg til brosjyrene. Når jeg er i dette humøret leser jeg smilet som medfølger på bildet som et "Jeg-skal-ha-penga-dine-smil". Det er et slag under beltestedet, og det er mulig jeg hadde sett anderledes på det om dette ikke var den tiende henvendelsen jeg har fått fra dere.
Det er ikke fordi alle Gobokens bøker er så kjipe at jeg ikke ønsker å benytte tilbudet deres. Jeg liker å surre i bokhandelen, få bøker i presang av familie og venner, og iblant finne en godbit eller to på loppis. Foreløpig har jeg ikke hatt et behov for å melde meg inn i en bokklubb for å finne passende lektyre til mitt barn, og jaggu ser det ut til at hun har det fint allikevel.
Jeg poster dette på bloggen min og sender det per e-post til dere med håp om å slippe flere henvendelser. La oss heller si det slik at jeg tar kontakt med dere dersom det skulle være noe, ok?
Fortsatt vennlig hilsen Steffen
Oppdatering: For å toppe det hele selger Sandviks, som driver Goboken, kontaktinformasjon videre til andre telefonselgere. Stas!
Får også endel henvendelser av dem, lurer på om det er fordi jeg registrerte meg for å få sånne "startpakker"? Liker å gå i bokhandelen og kjøpe bøkene mine selv, jeg!
SvarSlettHaha! Jeg er såå enig! Sa til slutt at "Nå er det nok!" med den strengeste stemmen jeg klarte å få til uten å skulle støte noen i den andre enden. Jeg har minst fått seks telefonhenvendelser, mange mail og sikkert ti brev i posten. Fin bokklubb, men aalt for påtrengende etter min smak!
SvarSlettPS: Hvor jobber du? Platebutikk? Instrumentsjappe? Ble litt nysgjerrig da vet du...
FrkFlaata:
SvarSlettJeg fikk beskjed om at de hadde mailen min fra babyverden.no, men min jobbadresse må de ha funnet på annet vis.
Hanne:
Jeg leder et musikkverksted med ca. 100 barn og ungdom. Mye band, gitarundervisning og byråkrati. :)
Dette er helt uakseptabelt! Hvor mange furutrær må dø for bokklubbene gir seg?!
SvarSlettHa ha, kjenner til det! Husker en gang en fra Go`boken sa til meg på telefon "Vil du ikke lese for barna dine?" da jeg nok en gang takket nei til tilbudet. Akkurat som det ikke finnes noen andre bøker der ute...
SvarSlettHei,
SvarSlettAnbefaler at man viser til markedsføringsloven § 13 tredje ledd ved slike henvendelser.
Markedsføringsloven § 13 tredje ledd:
"Reservasjon i Reservasjonsregisteret gjelder ikke markedsføring ved telefon eller adressert post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens kontaktopplysninger i forbindelse med salg. Markedsføringen kan i så fall bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når navn, adresse og telefonnummer samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser."
Nytter ikke det, får man klage til forbrukerombudet - http://forbrukerombudet.no/
Mr. Investor:
SvarSlettKanskje du bør investere i Goboken? Der er det en stå-på-mentalitet!
Pia:
Store deler av reklamen mot nybakte foreldre spiller på å dele ut dårlig samvittighet. "Elsker du ikke ungen din nok til å kjøpe dette produktet?"
Ulrik:
Heisann! Jeg har sendt innlegget til kundesenteret deres, satser på at det holder. Hvis ikke tar vi det opp et hakk :)
Takk for infoen!
Vi har aldri noensinne fått reklame eller salgstelefoner retta mot oss som foreldre. Det er fordi jeg alltid leser alt med liten skrift, og vi har heller ikke tatt imot et eneste gratistilbud eller registrert oss på babyverden;)
SvarSlettJeg får angst av telefonsalg, og blir sur på dem. Men du virker som en tålmodig og hyggelig fyr som har tatt opp dette med godboken på en ganske voksen måte, Steffen.
Fint bilde av Selma på takkekortet, forresten!
Jeg registrerte meg for å få startpakken til Goboken, og jentungen liker godt å ligge å bla og peke i bøkene derifra, så jeg tror man kan ha begge ender av skalaen her.
SvarSlettJeg har enda til gode å få noen salgshenvendelser til meg som pappa, og med over 10 års erfaring innen salg/telefonsalg, så gleder jeg meg til den dagen kommer.
Linnosaurus:
SvarSlettJeg slutta å lese alt med liten skrift da iTunes kom med 56 sider man måtte være enig med for å bruke programmet :) Men jeg har en egen e-postadresse jeg stort sett bruker kun til registreringer på nett.
Hallgeir:
Det er alle henvendelser som er det mest irriterende her, ikke produktene :)
Hm, vi hoppet også på dette go'boken-greiene, men det er så dyrt i lengden i forhold til hva man egentlig får, spesielt når jeg egentlig foretrekker å gå i bokhandelen og velge ut bøker selv.
SvarSlettEtter å ha lest dette gruer jeg meg til å si opp...jeg kan ikke fordra masete selgere, spesielt de som ikke innser at kundeforholdet er over.
Kunne like godt skrevet det samme selv. Nå har jeg skrevet en ganske hissig mail til dem og sagt at om de kontakter meg en eneste gang til per noe som helst (telefon eller mail), så skal forbrukerrådet få hjelpe meg med å få dem til å holde kjeften sin, for jeg er i utgangspunktet reservert mot telefonsalg og dess like.
SvarSlett